Verontschuldig mij!

De deur van mijn leidinggevende staat open. De twijfel voorbij loop ik naar binnen. Op het moment dat ik mijn verontschuldigingen aanbied kijkt ze me wat verwonderd aan. Dit was wel het laatste wat ze had verwacht. Ja, ze hoorde het goed! Verontschuldigingen van mij, over de leraar die ik het afgelopen half jaar ben geweest.
De aanleiding weet ik nog goed. 6 januari 2014, 08.05u. Bij binnenkomst direct naar het kantoor. De gedragswetenschapper en intern begeleider langs beide flanken. Drie vliegen in één klap, het moment!
Ik heb mijn kerndocumenten niet af!
Sterker nog, ik ben er niet eens aan begonnen…
Zo, dat was eruit! Alle drie keken ze me wat glazig aan. Mijn leidinggevende brak het ijs. Teleurgesteld. Voor de kerstvakantie hadden de documenten al af dienen te zijn. Of was het de verwachting?
In de vakantie tijd voor bezinning, de weerstand werd duidelijk: ik geloof niet meer in het document. Al jaren eigenlijk niet meer. Steeds dat argument: een document waar het om de kern van het kind gaat wordt gevuld door het kind, diens ouders én mij! Echt samen. Dat. Juist nu, omdat er zoiets als Passend Onderwijs voor de deur staat…
Toch maar volgen.
Niet gehoord en gezien worden.
Vooruit willen.
In overeenstemming met mezelf en mijn idealen.
Eigen leiderschap nemen.
Professioneel handelen vanuit visie!
Na een dag vol gesprekken heldere ‘laatste’ woorden van haar:
…de inspectie wil dat deze documenten er zijn.
En daarbij, je wordt betaald voor deze opdracht!
Nee. En nee! Ik ben zo klaar met dat angst-denken. Klaar met conformeren vanuit gebrek aan vertrouwen, samen bouwen en oog voor wat nodig is. Ik word overigens betaald voor goed onderwijs! Door het ministerie nota bene. Oh, en ik ga ook graag in gesprek MET de inspectie. Echt samen. Dat.
Zo vlak voor de zomer vind ik het meer dan tijd mijn handelen te reflecteren. Naast dat ik zelf recht heb op zoiets als een functioneringsgesprek, hebben mijn leerlingen daar ook evenveel recht op. Want als ik betaald word voor goed onderwijs, mag afgevinkt worden of ik daaraan heb voldaan. Niet aan eisen. Maar om mezelf opnieuw uit te vinden. Ont-wikkelen. Leren als proces. Vers het nieuwe schooljaar in. Versie 9.0

Zelf vind ik dat ik teveel met mijn eigen ontwikkeling bezig ben geweest. Met het oefenen inzichten te voorleven. Vormen van mijn wil en drive. Over wat ik goed onderwijs vind. En vernieuwbouw. Samen met collega Florus Bertens een plan schrijven. Een plan dat mij dwingt mezelf te onderzoeken. Scherp te stellen. Kalibreren. Het ijken op basis van waarden vanuit ervaring en inhoud. Over wat onze jongeren in het Voortgezet Speciaal Onderwijs nodig hebben.

Ik verontschuldig mij. Aan haar. Aan hen.
Zij knikt. Ontvangt. Waardeert en geeft groen licht.
Zij bevragen. Waarderen en vliegen uit.
Het is wat het is. En het is goed!



!! Aanleiding voor het (eindelijk) publiceren van deze blog volgde na een uitnodiging van Karin Winterseen bijdrage aan #onderwijsmoment. Een dag te laat. Om meerdere redenen. Het is zo. Karin, veel dank voor je uitnodiging! Je hebt me weer een stuk verder gebracht in mijn proces. De uitdaging om mij te focussen op dat ene moment maakte veel los. Herbeleven en tegelijkertijd sterk voelend in welke richting ik me beweeg. #thnX! !!

2 opmerkingen:

  1. Dank je Ronald voor deze mooie en heldere openheid en kwetsbaarheid die je hier deelt. Ik heb hier veel herkenning in. Voelen en weten dat je anders wilt lesgeven en werken maar dat de 'inspectie' toch iets anders van je verlangt. Mijn doel voor 2015 is openheid op alle fronten. Dood eng als ik er aan denk. Maar ik kan niet alles. Dit is wie ik ben en wat ik wil.
    Wat ik wel weet Ronald is dat je niet meer alleen staat en dat er velen zijn die dit anders doen en voelen. De weerstand wordt minder. Ik zal voorbij mijn angst mogen gaan om dit te laten zien wie ik ben en wat ik in huis heb. Ook mijn minder goede kanten zal ik laten zien.

    Dit is wat het is.

    Dank je voor je openhartigheid.

    Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi, Richard, een fijne reactie! Het pad van MOED, voor jezelf en hen... :-)

      Verwijderen