De #InnovatieKlas #hasik13

Wat is twitter toch eigenlijk een mooi medium! Begin deze week kreeg ik te horen dat ik op donderdag vrij zou zijn. Op dinsdagavond een tweet eruit “Is er donderdag een school ergens in Nederland die mij wilt ontvangen zodat ik me kan laten inspireren?” Retweets en verschillende reacties volgden (waarvoor dank!) en het meest concrete was die van Evert-Jan Ulrich, een verbindend leider die staat voor en ‘iets’ doen met onderwijsvernieuwing. Dat ‘iets’ waarvoor hij mij uitnodigde was de InnovatieKlas van de HAS Hogeschool in ’s Hertogenbosch. Een klas met 14 studenten die het laatste half jaar van hun studie ‘doen wat ze willen doen’, hun passie volgen, talenten ontplooien en in een (co-)creatieve setting werken naar hun eigen eindproduct! Vanuit verbinding en d.m.v. hun eigen uniciteit en ideaal, op zoek naar een innovatieve bijdrage aan de maatschappij.




De afspraak startte op de HAS, waar Evert-Jan mij oppikte om vervolgens terug de straat af te lopen om in een ander gebouw ergens boven op zolder en achterin weggestopt het eigen (!!) lokaal van de #hasik13 binnen te lopen. Het voelde als warm thuiskomen… Onderwijs dat vanuit de ‘drives’ en de stem van studenten is vormgegeven, waar vertrouwen en verbinding de belangrijkste waarden zijn. Dat was direct duidelijk voelbaar! Achteraf bevreemdde het mij dat deze klas niet een (meer) prominente(re) plek heeft gekregen in het nieuw ogende hoofdgebouw. Deze ‘ademende’ broedplaats van creativiteit kan voor de nodige inspiratie zorgen voor de rest van de studenten! Zij ‘verdienen’ dat mijn inziens…

Jasper ontving ons hartelijk en stak na een algemene uitleg over het reilen en zeilen van de klas van wal over zijn eigen project. Bevlogen en vol enthousiasme vertelde hij over zijn project de ‘tafelbrouwerij’. Inhoudelijk durf ik er weinig over te zeggen (mijn enthousiasme wil het graag met u delen overigens), temeer omdat de geniaal verzonnen ‘brouwerij’ nog in het traject rondom ‘patent aanvragen’ zit. Met het project jaagt hij zijn droom na, uiteindelijk zijn eigen brouwerij starten. Als hobby brouwt hij al jaren, maar wil dit naar een hoger plan tillen. Zijn idee zou een mooie opstap zijn naar zijn uiteindelijke droom! Naast het briljante idee vertelde hij over zijn stage in Estland, een van de best bewaarde geheimen van de wereld zo heeft hij ervaren. Jasper heeft daar een aantal maanden op een universiteit ‘rondgehangen’, onder meer een kruidenlikeur ontwikkeld en onderzoek gedaan. Hij vertelde dat op dit moment zijn medestudenten in het reguliere traject kattenvoer aan het onderzoeken zijn en daar absoluut niet aan zou moeten denken, begrijpelijk... Zijn werk (bedrijfsplan schrijven, marktonderzoek doen, de technische uitwerking, het vinden van een geldschieter en een bedrijf dat de productie voor een prototype uit kan voeren) wacht op hem, maar eerst even een biertje op het terras! 

Als tweede en laatste op deze mooie donderdag spreek ik Mousha en haar ideaal om de voedselindustrie te veranderen. Op haar vlak een wereldverbeteraar in de dop. Haar onzekerheid lijkt haar drive nog wel eens in de steek te laten... Want ook persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk onderdeel in deze klas. Echt reflecteren op jezelf en het leerproces waar deze 14 studenten middenin zitten! Iedere week start de week met een ‘mind’-sessie waarin doelen en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Haar stage in Zweden en haar eigen biografisch perspectief hebben gemaakt dat zij zich nu richt op ‘allergieën’. Ook zij heeft een fantastisch idee dat ik ook niet durf te beschrijven. Is het mijn angst dat ik niet zou willen dat iemand met haar (of Jaspers) idee aan de haal gaat? Is de kern van delen niet inspireren en elkaar verder brengen? Gelukkig gaat mijn bezoek over dat ik geïnspireerd wilde raken over vernieuwende ideeën in het onderwijs en me dus niet schuldig hoef te voelen! Als het wereldkundig gemaakt mag worden deel ik het graag met u! 

Wat ik wel kan delen is dat vele mensen met een voedselallergie en voedselintolerantie heel blij gaan worden als haar ‘product’ in de publiciteit komt!! En niet alleen blij, bij velen zal de kwaliteit van leven verbeteren. Wanneer je zelf geen ‘last’ van een allergie hebt sta je hier niet zo bij stil… Vol enthousiasme vertelde Mousha de in en outs van haar project. En ook haar broer, die het technische gedeelte voor zijn rekening neemt, participeert. Het tekent het belang van een rijk netwerk! Op dit moment is ze naast de (technische) uitwerking ook flink aan het netwerken in de voedselindustrie. 

En ook netwerken is dus een belangrijk leerthema in de InnovatieKlas en Evert-Jan heeft mij op de weg naar de klas al duidelijk gemaakt dat de kracht van een netwerk maakt dat een idee wel of niet kan slagen. Hij schuwt niet om zijn gehele netwerk in te zetten, sterker nog, hij zoekt ook de verbinding met anderen in het hoger onderwijs zoals de HAN (met bijv. EenTweeTien als een eerder voorbeeld) en de Knowmads. Krachten bundelen! Hij ziet nog veel kansen voor het onderwijs als de echte verbinding met het bedrijfsleven gemaakt wordt. Ik beaam en vertel hem over ‘My Machine’, een project waarin leerlingen een ‘droommachine’ ontwerpen en hoger en middelbaar onderwijs participeren om hun machine te verwezenlijken. Waarom zou het bedrijfsleven hier niet aan toegevoegd kunnen worden...!? Een taak: mijn leerlingen leren netwerken! 

Als ik met mensen mijn enthousiasme deel krijg ik twee reacties: 1, mensen waarbij ik aan een paar woorden voldoende heb en die mee door exerceren en 2, mensen die zich afvragen hoe het onderwijs beoordeeld wordt (hoezo vastzitten en het systeem mee in stand houden). Voor de tweede groep: deze studenten moeten laten zien dat zij op HBO-niveau kunnen functioneren, zeg maar een ‘flipping het HBO’. Ik had graag op de pabo in een soortgelijke klas gezeten. Mensen, ga kijken en ervaar dat zij dit doen! En praktisch, zij volgen workshops, netwerken, onderzoeken (met een functionele waarom!), reflecteren en groeien door en met elkaar. Het proces wordt bewaakt door zeven (!) begeleiders / coaches / tutoren / changemakers (hoe je het ook wil noemen…), fysiek en via sociale media…en ook hier geldt: vertrouw hen maar! Er ontstaat een dik portfolio en met een beetje mazzel hebben ze een goedlopend bedrijf als ze klaar zijn met de opleiding… 

Het was fantastisch om even een paar uur in de InnovatieKlas aanwezig te zijn. Onderwijs zoals onderwijs voor mij bedoeld is, in haar meest pure vorm! Inspirerend om te zien en ervaren. De openheid en de durf je kwetsbaar op te stellen maakt dat er geen brug nodig is om bezig te zijn met je eigen leerproces, drives, dromen, idealen en de ander! 

Dank Petra, Evert-Jan, Jasper, Mousha, de InnovatieKlas en Janus! Wellicht tot een volgende...

1 opmerking:

  1. Wat een mooi artikel! Heel erg bedankt voor de mooie beschrijving van onze InnovatieKlas.
    Fijn dat je er was en als je weer komt, hoop ik dat ik er ook bij ben.
    Groet,
    Nicole (nini_nu_13 op Twitter)

    BeantwoordenVerwijderen