...aan de keukentafel

Daar zat ik dan, afgelopen vrijdag aan de keukentafel bij Edith. Een regenachtige namiddag maar genoeg energie en inspiratie. Ook Karin en Rhea waren van de ‘partij’. Het begon allemaal een week eerder met het oplossen van een ‘mysterie’. Karin wist dit natuurlijk allang en er ontstond een gesprek over ‘ruimte maken’, idealen en dromen. Edith en Rhea haakte in en voor dat we het wisten waren we tot de kern, een gezamenlijk thema! “Ruimte maken in hoofd en hart terwijl je wel alles goed blijft doen blijft een stikmooie uitdaging” (van Montfort, 2013). Binnen no time stond er een afspraak en zo geschiedde.

De centrale vraag van de middag was: “Waar ga je maandag 27 mei mee stoppen?” Een vraag waar ik een goede week over na heb gedacht. Er is zoveel waarmee ik zou willen stoppen (ofwel zoveel waar ik aan zou willen beginnen)! ‘Op (onderzoek)!’ ligt in het verlengde van waar ik mee stop. Mijn ideaal om het onderwijs mooier te maken voor de hele school laat ik even links liggen. Ik ga nu het advies dat Peter te Riele ooit gaf eens ter harte nemen. Ik heb jaren naast mijn reguliere taken geprobeerd om opbouwend kritisch te zijn ten opzichte van het beleid binnen de school/organisatie. Zo heb ik al jaren de vraag om inzage in het financieel verslag. Waarom? Lees ‘I take the road less travelled… #1’, daarom! En naast wat daar staat beschreven zijn er nog genoeg redenen te geven (alle redenen hebben overigens te maken met of hebben invloed op de leerlingen overigens). Conclusie: het heeft geen zin! Via de reguliere weg lijken bepaalde lagen onbereikbaar. En dit is wat ik vanaf morgen niet meer ga doen, me druk maken om beleid en financiĆ«n. Geeft tijd en ruimte om te kleuren!

Dat gaat een hoop fRUSTratie schel(GEV)EN...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten